تبلیغات
عصر مذهبی - بازشناسی انقلاب اسلامی ایران از منظر آموزه مهدویت
عصر مذهبی
امام سجاد (ع) : بهترین مردم هر زمان کسانی هستند که منتظر ظهور حضرت مهدی (عج) هستند. بحارالانوار جلد 52 صفحه 122
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 5 اسفند 1389 توسط دهكده تنهایی | نظرات ()


امام خمینی (ره) با طرح اندیشه حکومت اسلامی در عصر غیبت به «انتظار»، معنا و مفهوم تازه ‌ای بخشید. ایشان ضمن مقابله با دیدگاههایی که انتظار را «تن دادن به وضع موجود» می‌ دانستند، فرمودند: انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور، ان‌ شاء الله تهیه شود.
آموزه ظهور منجی، از آموزه‌ های مشترک و فراگیر ادیان آسمانی است. ظهور منجی موعود، تحقق بخش آرمان دیرپای بشری برای زندگی در یک مدینه فاضله است. هر چند چنین آرمانی تا کنون محقق نشده؛ ولی مؤمنان در راستای تعالیم پیامبران خود، همواره چشم به راه آن بوده ‌اند. با وجود آنکه تحقق چنین جامعه ای به طول انجامیده است؛ اما با این حال این آموزه از آرمانهای تغییر نیافته و پایدار انسان در طول قرنها و از مسلمات اعتقادی مشترک ادیان مختلف آسمانى بوده است؛ بدان خاطر که پیامبران گذشته در میان امتهای خویش از اصلاح اساسى و اجراى عدالت همگانى سخن می ‏گفتند و وعده ظهور مصلح بزرگ را به پیروان خود می‏دادند.
از سوى دیگر انتظار در اندیشه عالمان فرهیخته، کیفیتى روحى است که موجب به وجود آمدن حالت آمادگى انسانها براى آنچه انتظار دارند، مى ‏شود و ضد آن یأس و ناامیدى است. هر چه انتظار بیشتر باشد، آمادگى نیز بیشتر است. آنچه در این تعریف نمایان است این است که انتظار حقیقى سبب تلاش براى تعلیم، آمادگى و کوشش هماهنگ در راستاى آرمان «منتظر» است و شاید یکى از علل این گونه آموزشها این بوده است که پیروان امام مهدى (ع) بکوشند تا خود را به امامشان نزدیک کنند، مانند او بیندیشند و در راستاى اهداف او حرکت کنند.
در هر حال، غافل بودن و همه امور را رها کردن و دست روى دست گذاشتن، به معناى غفلت و بى ‏خبرى و بى ‏تفاوتى نسبت به «منتظَر» و اهداف اوست. پس چگونه
مى ‏توان خود را با این عقیده منتظر دانست؟! ممکن است سبب تأخیر در فرج، عدم وجود یارانی باشد که جامعه و دنیا را برای ظهور امام و قیام فراگیر وی آماده سازند و پشتیبان و تکیه‏ گاه انقلاب امام تلقی شوند. از این رو چاره ‏ای جز اقدام و تجهیز وآمادگی و امر به معروف و نهی از منکر به منظور برپایی اقتدار حق بر زمین و حصول فرج امام (عج) نیست.
با مشاهده تاریخ می فهمیم که از صدر اسلام تا ‌کنون، شیعه به عنوان مکتبی انقلابی و تحول ‌آفرین، هیچ ‌گاه ولایت ظالمان را برنتابیده و در برابر سلطه و اقتدار سیاسی نامشروع، موضع رد و منفی داشته است. بر همین مبنا وجود آموزه‌ هایی همچون «موعودگرایی»، «انتظار فعال»، «اجتهاد سازنده» و «مرجعیت و ولایت ‌فقیه»، پویایی خاصی به مکتب تشیع بخشیده و این مذهب را به دکترین پیشرو جهان اسلام مبدل ساخته است.
نقطه شکوفایى و اوج این تفکر در عصر پیروزى انقلاب اسلامى ایران نمودار گشت. در دوران تاریک و پر از ظلم و فساد رژیم پهلوى و آگاهى افزونتر علما و عموم شیعیان، زمینه براى ظهور و بروز آثار و پیامهاى اصلى «انتظار» فراهم‏ شد و این رژیم که به سرعت‏ به سمت دین ستیزى، ترویج مفاسد، ارزش زدایى، خفقان، استبداد و... پیش مى‏ رفت، با غفلت از باورهاى عمیق و درونى مردم متدین به روحیه ظلم ستیزى، شهادت‏طلبى و نتایج اصلاح گرایانه آنان توجهى نداشت. در حالی که آحاد مردم، در پشت گرایش ظاهرى به رسوم و عادات غربى به اسلام وفادار بودند و این پدیده خلاف قاعده ‏اى بود که بسیارى از روشنفکران ایرانى و خارجى را بر آن داشت تا تصور کنند گرایشهاى مذهبى رو به افول است. در این وضعیت زمانی، امام خمینی (ره) با طرح اندیشه حکومت اسلامی در عصر غیبت به «انتظار»، معنا و مفهوم تازه ‌ای بخشید. ایشان ضمن مقابله با دیدگاههایی که انتظار را «تن دادن به وضع موجود» می‌ دانستند، فرمودند: انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور، ان‌ شاء الله تهیه شود.
با توجه به شرایط عمومی انقلابها، ظهور و انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج)، علی رغم اینکه برنامه ای الهی و آسمانی است، همچون سایر انقلابها و تحولات تاریخی و اجتماعی، به یک سلسله شرایط و موقعیتهای عینی و خارجی، محیط مساعد و فضای عمومی مناسب بستگی دارد که بدون فراهم شدن آن شرایط ، تحقق نمی یابد. لذا باید مؤمنان به وظایف خود عمل کنند و آماده ظهور آن حضرت بوده و با حرکتهای انقلابی و اصلاحی خویش علیه فساد و طاغوت و آگاهی و بیداری بشریت، زمینه را برای ظهور منجی آسمانی فراهم سازند. تا اینکه اراده خداوند متعال با توجه به اوضاع و شرایط جامعه و مناسب بودن زمینه ها و بسترها و بر اساس نیاز جامعه جهانی به ظهور آن حضرت تعلق گرفته و اذن قیام را صادر کند.
در این راستا انقلاب اسلامی ایران با نارضایتی از وضع موجود، به مقابله با رژیم پهلوی پرداخته و این انقلاب در اثر تلاشهای انقلابیون به رهبری امام خمینی (ره) نه تنها نظام سلطنتی را برچید؛ بلکه برپا ساختن یک نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جدید را بر اساس آموزشهای دین اسلام بخصوص آموزه انتظار، هدف خود قرار داد. هنگامى که مى ‏گوییم نهضت امام خمینى زمینه ساز انقلاب بزرگ مهدوى است، مقصود این است که این نهضت در ادامه و در مراحل گوناگون خود و با تلاش رهبران و حامیان انقلاب و حتی نسلهاى آینده، زمینه ظهور امام مهدى (عج) را فراهم می کند.
بررسی آرمانها و اهداف انقلاب اسلامی، مبین این واقعیت است که این اهداف در راستای زمینه سازی و تحقق اهداف انقلاب جهانی امام مهدی (عج)، شکل گرفته و تعقیب می شود؛ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران در سال ‌۱۳۵۷، نه‌ تنها یک انقلاب سیاسی جهت‌ ساقط کردن‌ و فروپاشی‌ رژیم‌ پهلوی بود؛ بلکه به منظور استقرار نظام‌ سیاسی‌ اسلام‌ و تحقق آموزه های متعالی اسلام در عرصه های مختلف و بنا نهادن‌ ساختارهای‌ اجتماعی‌، اقتصادی‌ و فرهنگی‌ نوین‌ در چارچوب‌ ارزشها و احکام‌ اسلامی‌ نیز شکل‌ گرفت‌.
حضرت امام ‌(ره) با وقوف‌ بر رسالت‌ خطیر و الهی‌ خود، هدف‌ نهایی انقلاب‌ اسلامی‌ را امری‌ فراتر از تغییر حکومت و مسائل اقتصادی؛ یعنی‌ زمینه ‌سازی‌ انقلاب‌ جهانی‌ اسلام‌ و فراهم‌ آوردن‌ مقدمات‌ ظهور منجی‌ عالم‌ بشریت،‌ حضرت‌ ولی ‌عصر (عج) می ‌دانستند و بر اساس‌ همین‌ اعتقاد، به‌ هدایت‌ و رهبری‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و تحولات‌ ناشی‌ از آن‌ پرداختند.
حضرت آیت الله خامنه ای نیز انقلاب ایران را امتداد حرکت انبیا (ع) و مقدمه‏ ظهور امام عصر (عج) می دانند و می فرمایند: «انقلاب ما در راه آن هدفى که امام زمان (عج) براى تأمین آن هدف مبعوث مى ‏شود و ظاهر مى‏ شود یک مقدمه‏ لازم و یک گام بزرگ بوده . ما اگر این گام بزرگ را برنمى‏ داشتیم، یقیناً ظهور ولى‏عصر (عج) به عقب مى‏ افتاد. شما مردم ایران و شما مادران شهید داده و پدران داغدار و افرادى که در طول این مبارزه زحمت کشیدید، بدانید؛ و شما اى امام بزرگوار امت بدانید (که بهتر از همه‏ ما مى ‏دانید) شما موجب پیشرفت حرکت انسانیت به سوى سرمنزل تاریخ و موجب تسریع در ظهور ولى‏ عصر (عج) شدید. شما یک قدم، این بار را به منزل نزدیکتر کردید. با این انقلاب که مانع را که همان دستگاه و نظام پلید ظلم در این گوشه‏ دنیا بود و سرطان بسیار خطرناک و موذى و آزار دهنده ‏اى بود، این را کندید و قلع و قمع کردید.»
همچنین ایشان انقلاب اسلامى را نمونه‏ کوچکى از انقلاب مهدوى می خوانند و می فرمایند: «همه‏ خصوصیاتى که در ظهور مهدى (عج) هست در یک مقیاس کوچک در انقلاب اسلامى ملت ایران هم هست. در آنجا هم مخاطب حضرت بقیة الله، همه مردم عالمند؛ یعنى در آن لحظه‏ اى که به خانه کعبه پشت مى ‏دهد و تکیه مى ‏کند و دعوت خود را با صداى بلند فریاد مى ‏کند، صدا مى ‏زند؛ «یا اهل العالم». انقلاب اسلامى ما هم از آغاز اعلام کرد که مخصوص یک ملت و یک قوم و یک کشور نیست. همچنانى که آن بزرگوار با همه‏ قدرتهاى بزرگ جهان ستیزه مى‏ کند و در مى‏ افتد، انقلاب ما هم با دست خالى و فقط با تکیه به نیروى ایمان با همه‏ قدرتهاى عظیم جهانى مقابل شد. همان طورى که ظهور حضرت مهدى هم حسابهاى مادى و معمولى را به هم مى‏ ریزد، انقلاب ما هم همه‏ حسابها را به هم ریخت.»
حکومت امام عصر (عج)، معیار عملى جمهورى اسلامى است. رهبر معظم انقلاب در این باره نیز تصریح می کنند: «در نظام اسلامى که مظهر کامل آن، حکومت حضرت
بقیة الله (عج) است، فریب و حیله ‏گرى براى جلب آرای مردم، خودش جرم است. استفاده از قدرت براى به دست آوردن پول، یکى از بزرگترین جرایم است. آنجا یاران حضرت مهدى موظفند در سطوح پایین زندگى کنند. نظام اسلامى ما پرتو کوچکى از آن حقیقتى درخشان است. ما هرگز این ادعا را نکردیم و نمى‏ کنیم؛ اما باید نشانه ‏اى از او داشته باشیم. در نظام اسلامى، مراکز قدرت و کسانى که دستگاههاى مختلف و مدیریتها و امضا ها را در اختیار دارند، باید به جمع ثروت شخصى براى خود، به عنوان یک گناه نگاه کنند... اگر خداى نکرده چنین چیزى براى ملت ما رواج پیدا کند، یک فاجعه است. این چیزى است که با نظام اسلامى و با انتظار مهدى موعود کاملاً منافات دارد.»
انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در جریان مهدویت است که با تأثیرات جهانی خویش، نقشی مهم در زمینه سازی برای ظهور و انقلاب مهدوی(عج) ایفا می کند. در این راستا مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را می توان احیای ارزشها، گسترش بیداری اسلامی، برانگیختن روح حقیقت طلبی و جهاد در راه خدا، ترویج تفکر اسلام سیاسی و تقابل آن با ایدئولوژی حاکم بر جهان دانست.
یکی از مهمترین دستاوردهاى نهضت امام خمینى (ره)، زنده کردن روح فداکارى و فرهنگ شهادت بود که از نهضت امام حسین (ع) الهام گرفته است. این روحیه، قدرت اثرگذارى خود را چه قبل از پیروزى انقلاب، چه بعد از آن، در مبارزه ‏هاى بسیار سختى که استبداد داخلی و استعمار جهانى با اتحاد وسیع خود بر ضد آن انجام داده‏اند، نشان داده است. روشن است که زنده شدن این روحیه عامل بسیار مهمى در زمینه سازى انقلاب مهدوى دارد که همانا نابودى ستم، شرک و آزادى مستضعفان و پایان دادن به حاکمیت مستکبران و ستمگران است و این مأموریت دشوارى است که موفقیت در آن بدون چنین روحیه جهادى استوار ممکن نیست، بویژه آنکه میدان مبارزه ‏اى که در آن خواهد جنگید، بسیار گسترده است.
انقلاب اسلامی ایران ثمره جوشش خونهای عاشورا و رویش شکوفه ‌های انتظار است و آموزه مهم و حیاتی «عاشورا و انتظار»، تأثیر شگرفی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشتند؛ عاشورا به عنوان الگوی مبارزه با زشتیها، ستمها و انحرافات و انتظار نیز زمینه سازی برای پذیرش رهبری نایب عام امام زمان بوده است. با توجه به تحولات به وجود آمده پس از انقلاب اسلامی، جهان‌ معاصر، آبستن‌ تحولات عظیمی بوده‌ و عصر نوینی‌ که‌ انقلاب اسلامی با رهبری امام‌ خمینی‌ (ره‌) آغازگر آن‌ بود، در حقیقت‌ مقدمه ای برای انقلاب جهانی حضرت‌ مهدی ‌(عج‌) می ‌باشد. انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، هویت مصلح بزرگ را به جهان معرفی نمود و آثار این امر در زیاد شدن پرسشها در میان مسلمانان و غیر مسلمانان از هویت مهدی منتظر (عج) و تلاش برای شناختن و انتظار ظهور او بعد از دیدن دستاوردهای انقلاب نایبش به خوبی قابل مشاهده است.
انقلاب اسلامی با حرکت خود نه تنها در ایران بلکه در جهان تأثیری عمیق در حوزه مهدویت گذاشت. مسئله ای که به نام انتفاضه و مقاومت در فلسطین و لبنان و امروز در تونس مطرح می شود و یا در سایر کشورها چون مصر در مقابل حاکمیت ظالم ایستادگی می کنند حقیقتی است که تا حد زیادی نشأت گرفته از پیام انقلاب اسلامی ایران است.
مبانی حق طلبی و عدالتخواهی، آزادی، تمسک به اسلام و قرآن و حفظ عزت مسلمانان، همه از جمله پیامدهای گرانقدر انقلاب اسلامی است که سایر ملتها از آنها به عنوان متد و روش مبارزه و هدف نهایی استفاده می کنند. فضای آخرالزمانی جهان امروز به گونه ای است که باید اندیشه مهدویت را پخته تر و پرداخته تر مطرح کنیم و آن را تبلیغ و ترویج کنیم تا مقدمه ای باشد برای تعجیل در ظهور امام عصر (عج).


منبع: رسالت




سایت بزرگ ستاره زرین
درباره وبلاگ
به نام خدا
با سلام
ورود شما را به این وبلاگ خوش آمد عرض می كنم . امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد استفاده ی شما قرار گیرد . من با تبادل لینک موافقم در صورت تمایل منو لینک کنید بعد خبرم کنید تا منم شما رو لینک کنم در ضمن نظر فراموش نشه .
السلام علیک یا ابا صالح المهدی (عج)
*گفتم که خدا مرا حیاتی بفرست طوفان زده ام مرا نجاتی بفرست
فرمود که با زمزمه یا مهدی نذر گل نرگس صلواتی بفرست*
التماس دعا
موضوعات
آخرین مطالب
نظر سنجی
نظر شما در مورد مطالب وبلاگ چیست ؟




نویسندگان
آرشیو مطالب
پیوند ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :



تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به سعید غلامی می باشد.