تبلیغات
عصر مذهبی - پرسش و پاسخ پیرامون حضرت مهدی(عج)
عصر مذهبی
امام سجاد (ع) : بهترین مردم هر زمان کسانی هستند که منتظر ظهور حضرت مهدی (عج) هستند. بحارالانوار جلد 52 صفحه 122
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 15 مهر 1389 توسط دهكده تنهایی | نظرات ()
برای مشاهده مطلب به ادامه مطلب بروید

پاسخ های آیت الله علی كورانی

به پرسش های پیرامون حضرت مهدی «عج»

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

س- آیا امام زمان (عج) زن و فزند دارند یا خیر. اگر دارند، آیا آن ها هم در حكم انسان غایب هستند یا خیر؟ كیفیت خانواده حضرت را توضیح  دهید.

ج- روایاتی داریم كه حضرت (عج) ازدواج كرده و احتمالاتش متعدد است. احتمال است كه فقط در عمر طبیعی غیبت صغرا این بوده و احتمالا زن و فرزند دارد و بعضی از علما به روایات آن تصریح می كنند؛ و اگر حضرت زن وبچه داشته باشند، حكم حضرت بر‌آن ها (خانواده حضرت)  جاری نیست و شاید قانون زندگی طبیعی و مرگ طبیعی بر این ها جاری شود.

س- درچه شهرهایی احتمال دارد آن ها (خانواده حضرت) باشند؟

ج- مسأله جزیره خضرا و غیر آن سندش به آن صورت است كه نمی تواند انسان به آن اعتماد كند و همچنین نمی تواند آن را رد كند؛ ولی اثبات در یك جای مخصوص باشد ما چیزهای قطعی از ائمه علیهم السلام داریم كه اصل و مركزش مدینه است. البته احتمال دارد كه حضرت خانواده را به جاهای دیگر منتقل كند؛ ولی اصل مركز و پایگاه حضرت مهدی (عج)، مدینه منوره است.

س- چه مانعی دارد خداوند متعال به جای زنده و غایب نگهداشتن امام زمان (عج)  در لحظه مقرر ایشان را خلق كند؟

ج- این مربوط به سیستم هدایت الهی است. اگر این طور بخواهیم بگوییم، سؤال خیلی مطرح است؛ مثلا مسأله آخرت، چرا روشن نیست، «ان الساعه آتیه أكاد اخفیها...» این سیستم الهی است كه برای وجود آدم و فرزندان آدم روی زمین، امتحان غیب و شهادت است، روشنایی و عدم روشنایی، وجودخدای تبارك وتعالی می تواند به گونه ای روشن باشد كه كسی نتواند نفس بكشد و هیچ  شكی باقی نماند: «ان نَشأ نُنَزل عَلَیهم منَ السَّماء آیَه فَظَلَّت أعَنقُّم لَها خاضعینَ» این روش امتحان است، اخراج ما بالقوهالی ما بالفعل از ایمان بشر و امتحان است.

س- آیا علت غیبت-چنان كه در بعضی از روایات آمده- خوف از اعداء‌دین است یا نه؟ اگر جواب مثبت است، جرا نسبت به اولیا و مؤمنین به نحو عموم ظاهر نمی شوند وافاضه فیوضات ظاهری نمی فرمایند؟

ج- من اعتقاد دارم كه تمام روایاتی كه در تحلیل سرغیبت آمده حكمت های مختلف دارد، خوف از كشته شدن و... من اعتقاد دارم به مضمون این حدیث «انّ وجَهَ الحِكمه فی ذلك  لا ینكَشِفُ الاّ بَعدَ ظُهوره» وقتی كه ظاهر می شود، سرّ و حكمت غیبت چه بوده است. آنچه الان می توانیم بگوییم حكمت الله و علم خدا دلیل آن است. خدا این كار را كرده به جهت حكمتی بوده كه فهم آن بعد از ظهور حضرت منكشف می شود.


س- برخی از علماء معتقدند كه حضرت «عج» با شمشیر و ادوات جنگی زمان عصر غیبت صغری به جنگ مشركان و ظالمان می رود. آیا این نظر را شما تایید می كنید؟

ج- اط مجموع روایاتی كه در باره حركت ظهور حضرت (عج) آمده است، متوجه می شویم كه از همان وسایلی كه در زمان حضرت هست استفاده می كند ونص روایات مختلف است مثلا «... أما انه سیركب السَّحابَ و یرقی فی الاسباب...» . یا «ینزل فی سبع قباب من نور لا یعلم فی أیها،‌هو حین ینزل فی ظهر الكوفه»؛ وقتی از مدینه وارد عراق می شود با هفت گنبد از نور وارد می شود كه معلوم نیست در كدام یك است. یا مثلا «فاذا هزَّ رایته أضاءَ لَها بین المشرق و المغرب.» یا مثلا این 313 نفر از یارانش حكام العالم با ایشان مستقیما صحبت می كنند و غیره. من اعتقاد دارم از همان وسایل عصرش استفاده می كند و هر پیامبری و امامی از همان وسایل عصرشان استفاده می كردند. صاحب الزمان (عج) هم همینطور. به علاوه معجزاتی كه دارد، عصای موسی و غیره، خاتم سلیمان، و معجزاتی كه از خودش نشان می دهد وشاید وسایلی كه حضرت استفاده می كند پیشرفته تر از وسایل عصرش باشد؛ عن ابی عبدالله علیه السلام: «العلم سبعه و عشرون حرفا فجمیع ما جاء ت به الرسل حرفان... فاذا قایمنا اخرج الخمسه والعشرین حرفا...».

س- زمان های پیش بینی شده برای ظهور حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را چگونه ارزیابی می كنید؟ با توجه به این كه ظاهرا خیلی از علایم ظهور به ادعای عده ای از بزرگان محقق شده است.

ج- توقیت كار درست و صحیحی نیست. ائمه علیهم السلام فرموده اند: «انا اهل بیت لا نوقِّت وقد قالَ محمد صلی الله علیه وآله: كذِبَ الوقَّاتون»؛ و بر حسب روایات، من اعتقادم این است كه تمام علامات بعیده متحقق شده است، فقط علامات سال ظهور مانده است.

س- چگونه می شود عمر طولانی حضرت صاحب الامر علیه السلام را قبول كرد با این كه ظهورشان در سن چهل سالگی خواهد بود؟

ج- الان مسأله عمر و ژن حل شده است. عمر طولانی حضرت (عج) نه استحاله عقلی دارد و نه استحاله عادی. امروزه به وسیله ژن راه های طولانی شده عمر و شیوه های كه می تواند ژن ها و وضع انسان ها و جوانی انسان ها را حفظ كند، بررسی می كنند. از نظر علمی این ممكن و قابل تحقق است. خداوند تبارك و تعالی این معجزه را در حق حضرت خضر علیه السلام انجام داد و همه در این باره متفق القول هستند. اهل تسنن هم در صحاح به این اشاره دارند. به این مسأله تمام مسلمین بلكه تمام ادیان اعتقاد دارند:‌ مثلا مسیحیان اعتقاد دارند به زنده بودن حضرت الیاس و حضرت مسیح علیهما السلام كه هنوز زنده و در آسمان است.

س- شغل امام زمان (عج) در دوران غیبت چیست؟ اصولا حضرت شبانه روز را به چه كاری مشغول است؟

ج- كارهای حضرت (عج) از نظر تكوینی كارهای بزرگی است. جنود الله فی الارض برنامه دارند. مشغولند وفعال هستند؛ مثلا حضرت موسی- علی نبینا و آله و علیه السلام چند روز با حضرت خضر علیه السلام بود با هم كارهایی را انجام دادند. این كارهایی كه حضرت خضر (ع) كرد نمونه كار حضرت است؛ ولی این ها كارهای كوچك هستند. كارهای حضرت خیلی بزرگ و مربوط به دولت ها است و تمام دستورهای خدا را اجرا می كند. برنامه دارند و هدفشان برای حفظ وضع ایمانی جهان و رساندن جهان به نقطه ظهور است.

س- چرا با توجه به این كه بعد از وفات امام حسن عسكری (ع) شیعه به دوازده فرقه تقسیم شدند فقط یك فرقه ولادت و امامت محمد بن الحسن حضرت مهدی (عج) را پذیرفته؟

ج- این حرف صحیح نیست. شیعیان بعد از امام حسن عسكری علیه السلام 12 فرقه نشدند. در واقع بعد از شهادت هر یك از ائمه علیهم السلام اتفاقاتی می افتد؛ مثلا بعد از امام صادق علیه السلام بعضی ها اسماعیلی شدند. بعد از امام حسن عسكری علیه السلام كسی منكر امامت نشده،‌ ولی بعضی ها به طرف جعفر كذّاب و دستگاه دولت رفتند و بعضی ها متحیر شدند؛ ولی در اخبار تتبع كردند و به حقیقت رسیدند. بالاخره شیعه یك خط شد، یك فرقه و یك طایفه شدند و با سفرای حضرت (عج) تماس داشتند. این حرف كه 12 فرقه شدند حرف اشتباهی است و از یك جایی گرفته شده كه غرض دارند.

س- ویژگی های ممتاز یاران امام زمان (عج) را بیان كنید؟

ج- یاران حضرت (عج) یاران خاص هستند كه وزرای ایشان هستند؛ یعنی حكام دنیا كه 313 نفر هستند، این ها از كبار اولیاء الله هستند. روایات مختلف درباره صفاتشان داریم از منابع سنی ها و روایاتی از منابع خودمان كه آن افراد خیر اهل الارض هستند. روایت داریم كه افضل از اصحاب ابی عبدالله الحسین علیه السلام هستند؛ ولی معلوم نیست كه این سند صحیح باشد. به هر حال یاران حضرت درجاتشان بالا است.

روایتی داریم كه بعضی كارها را حضرت انجام می دهد و بعضی از یاران به حضرت اعتراض می كنند و شك می كنند و حضرت برایشان دلیل می آورند؛ مثلا در بعضی اوقات یكی از بزرگان یارانش می لرزد و می گوید:‌ خیلی خون ریختی،‌خیلی آدم كشتی! (افضل ابن شاذان، عن عبد الله بن سنان عن ابی عبدالله الصادق علیه السلام قال:‌یقتل القایم علیه السلام حتی یبلغ السوق قال:‌فیقول له رجل من ولد ابیه: انك لتُجفِلُ الناس اجفالَ النَعَمفبعهد من رسول الله صلی الله علیه وآله او بماذا؟ «...یخرج القایم علیه السلام عهدا من رسول صلی الله علی وآله».) درجه آن ها بدون شك خیلی بالا است. من احتمال می دهم كه درجه این یاران بعد از كارشان با حضرت رشد می كند و بعدا حكام جهان می شوند و حضرت یك پیمان و «عقد اتفاق» با اصحابش انجام می دهد و آن مشورت در امر كلی است و بعدا خودش از قدرتی كه خدا  به او داده به این یاران  می دهد؛ مثلا می گوید به یارانش، «اذا قام القایم ابعث فی اقالیم الارض فی كل اقلیم رجلا یقول عهدك (فی) كفك فاذا ورد علیك ما لا تفهمه و لا تعرف القضاء فیه فانظر الی كفك و اعمل بما فیها...» اگر خواستید یك نظر بدهید و قضاوتی بكنید و شك كردید، نگاه كن به كف دست می بینی حكمش را. این اعمال ولایت تكوینی حضرت (عج) است. یا می توانند با حضرت تماس بگیرند و صحبت بكنند و همدیگر را می بینند و جواب مسأله را از ایشان می پرسند. به هر حال مقام آن ها خیلی بالا است؛ ولی من نمی دانم كه بالاتراز اصحابت امام حسین علیه السلام باشند.

س- آیا امكان دارد برای امام زمان (عج) در حال حاضرحوادث طبیعی اتفاق بیفتد؛ مثلا سرماخوردگی، مریضی،‌ تصادف،‌ سیل وزلزله و چنین خطراتی هست یا نیست. اگر بفرمایید نیست،‌ پس دعاهایی كه توصیه شده برای سلامتی و دستور صدقه برای سلامتی آن حضرت،‌ چگونه قابل توجیه است؟

ج- از یك جهت ما می دانیم كه قطعا خداوند تبارك و تعالی آقا را حفظ می كند تا به هدفش برسد. حتی اگر ما دعا نكنیم،‌ «وعد الله» است «ان هذا شئ وعد الله و رسوله و اهل بیته.» این را می دانیم حتی اگر تمام اهل زمین علیه حضرت دعا كردند و یا اگر ما دعا نكردیم باز هم محفوظ است. دعا برای حضرت (عج) فایده ندارد و بیش تر برای خودمان است كه مرتبط به حضرت باشیم. دعا می كنیم برای حفظ حضرت كه ما محفوظ باشیم. مثلا یك كاری داریم حل نشده است دعا برای تعجیل حضرت برای حل مشكل خودمان است و نفع این دعاها برای خودمان است و الا خداوند تبارك و تعالی نقشه و هدفش این است كه حضرت را به نتیجه و هدف برساند.

س- این نكته كه امام زمان (عج) را خانمی در ایران به شهادت خواهد رساند، چقدر درست است؟

ج- من در لبنان شنیدم خانمی از اهل كوفه، در نجف شنیدم خانمی از اهل كوفه در مسجد كوفه و این جا آمدم شنیدم خانمی از ایران آقا را به شهادت می رساند. تتبع كردم هیچ روایتی را ندیدم و اصلا این روایت هیچ منبعی ندارد. مطلب دیگر این كه روایتی كه می گوید بعد از 7 سال یا 9 سال حضرت به شهادت می رسد، دیدم اصل این روایت كه حكومت حضرت 7 سال یا 9 سال است،‌اصلش سنی است. ما روایت از ائمه علیهم السلام نداریم. همین راوی سنی می گوید از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسیدم «كم یملك المهدی (عج)»، قال صلی الله علی و آله: «یخرج من عترتی یملك سبعا او تسعا فیملاء الارض قسطا و عدلا.» حالا چرا نمی گوید هفت، گفت:‌ تا پرسیدیم از پیامبر صلی الله علیه وآله كه مهدی موعود (عج) چقدر حكومت می كند، «اشار بیده خمسا و اثنین».شاید این اشاره به 5 مرحله قرن باشد. روایت نداریم كه حكومت حضرت مهدی (عج) كوتاه باشد و بعد به شهادت می رسد. من روایتی را ترجیح می دهم كه می گوید: حضرت (عج) قیام می كند تا این كه جهان را پر از عدل و نور خداكند وزحمات انبیا را به ثمر برساند. پس معقول نیست كه مدتی كوتاه حكومت بكند. معقول ایناست كه 12 نفر بعد از حضرت از اولاد حضرت حكومت بكنند. بعدا رفت و آمد به زمین و آخرت طبیعی می شود. این قدر پیشرفت می شود كه برگشتن كسی از بهشت مثل امام حسین علیه السلام از عالم آخرت و این كه بیاید و حكومت كند، چیزی معقول می شود و رجعت شروع می شود و روایت صحیح داریم، «اولُ مَن یَرجعُ الی الدّنیا الحُسین بن علی علیهما السلام». بعد از امام حسین علیه السلام و حكومتش پیغمبر و امیر المؤمین صلوات الله علیهم بر می گردند.

س- چرا بحث امامت ائمه اطهار علیهم السلام بالعموم و امام زمان (عج) بالخصوص به روشنی در آیات قرآن نیامده؟ با این كه مسایل با اهمیت كم تر نظیر بعضی احكام كه از حیث تعدد و دلالت قابل قیام با این بحث ها نیست- در قرآن وجود دارد.اگر چه جواب های مشهور داده شده اما قانع كننده نیست (نظیر جلوگیری از تحریف قرآن و دیگر موارد).

ج- این همان چیزی است كه مربوط به قانون الهی است كه به آن اشاره شد. خداوند تبارك و تعالی بشر را می خواهد امتحان كند همه چیز را نمی خواهد در قرآن بیان كند حتی اعتقادات را.

بعضی چیزها را باید خودشان زحمت بكشند،‌یعنی امكان ضلال ضروری است. مسأله انسان باید مثبت و منفی باشد مثل تولید برق همانگونه كه هدایت ضروری است اضلال هم ضروری است. «و كَذلك جعلنَا لكُل نَبی عَدُوا منَ المجرمین...» پیامبر صلی الله علیه و آله می فرستد،‌ یك نفر غریب هم همراهش است و این ضروری است. پیامبر صلی الله علیه و آله مثلا هدایتش بزرگ تر بود و همراهش باید چند نفر گمراه باشند. این قاعده الهی است. اگر انسان مجبور شود كه هدایت شود،‌این سلب اختیار انسانی است. این كه كدامین مسأله در قرآن ذكر بشود یا ذكر نشود،‌این سیاست خدایی است و مربوط به همین موضوع است؛ مثلا اصحاب كهف چند نفر هستند،‌ خداوند تبارك و تعالی در چند آیه از اصحاب كهف حرف می زند، ولی مشخص نمی كند كه چند نفر هستند؛ «سَیقُولونَ ثَلاثَه‏ٌ رابعُهُم كلبُهُم و یَقُولونَ خَمسه‏ٌ...».

این را می گوید ولی تعداد را نمی گویند، نمی خواهد بگوید. دررابطه با آخر الزمان و ظهور حضرت نیز چنین است و همچنین راجع به اهل بیت علیهم السلام با كنایه و اشاره و تصریح آیه مباهله مطلب را بیان می كند. بیش از این تصریح نمی كند. خداوند متعال می خواهدراه بدهد به مردم كه اگر كسی بخواهد راه فرار باز باشد در واقع راه فرار از ولایت را خداوند تبارك و تعالی باز كرده است.

س- اگر دولت امام زمان (عج) دولت كریمه است چگونه منافقان ذلیل می شوند، مگر دولت امام علی علیه السلام كریمه نبود كه منافقان جایگاه یافتند و دورویی كردند و حضرت را خانه نشین كردند؟

ج- دولت كریمه از چندجهت صفت كریمه دارد. دولت كریمه به رهبرش كریمه است. به قوانین شرعش كریمه است. به مردمش و یا به تحقق عدلش كریمه است. دولت تمام معصومین صلوات الله علیهم-  در تاریخ كریمه هستند. شرایع همه اش كریمه است؛ ولی مسأله نسبی است. دولت حضرت (عج) بر تمام جهان ظاهر می شود؛  عدل، شرایع دین و نور خدا حاكم است، در عین حال معصیت، گناه و انحراف می ماند. ما برحسب روایات اهل بیت علیهم السلام می دانیم حركت دجال كه یك ضدانقلاب است، بعد از مدتی علیه حكومت حضرت تحقق می یابد. به كمك یهودی ها و نواصب و غیره جمع میشوند و یك حركت ضد حضرت (عج) انجام می دهند.

س- راه تشخیص علایم قطعی و غیر قطعی در روایات چیست؟ غیر از بحث علم رجال كه از نظر سند بررسی می شود، ‌چندتا ازعلایم قطعی ظهور آقا امام زمان (عج) را نام ببرید؟

ج- روایاتی  داریم كه تاكید می كنند علامات سال ظهور حضرت حتمی است. «... یبعث الیه بعث من الشام فیخسف بالبیداء.»، «فیخرج  الیه جیش السفیانی»، «خرج علیهم الخراسانی والسفیانی»، «خروج السفیانی والخرسانی و الیمانی» اذا نادی مناد من السماء «ان الحق فی آل محمد صلی الله علیه وآله» فعند یظهر المهدی علیه السلام...) این علامت ها بنا بر روایات اهل بیت علیهم السلام حتمی و قطعی است. امابقیه علامت ها این صفت را ندارد. یا روایتی دراین باره وارد نشده و یا سند روایات به سند روایات دلالت كننده بر این علامات نمی رسد.

س- دلیل عقلی بر وجود امام زمان (عج) الان درعالم چیست؟

ج- دلیل عقلی این است كه انسان ها مخلوق رای این 70 و80 سال نیستند، به علت این كه عقل دارند این عقل و روح انسانی مخلوق برای مدت بلندتر و طولانی است. خداوند تبارك و تعالی خودش حكیم است و این دستگاه خلقت انسانی، اگر به جهت همین قوای شهوانی، غضبی و حیوانی باشد، این مدت كوتاه كافی است؛ ولی ما می بینیم این دستگاه خلقت انسانی به این خوبی برای بشر حتما راهنما می خواهد. مانمی دانیم تأثیر كارهای ما در آینده چیست؟ من نمی دانم كه اگر كاری كردم این كارم و این حركتم چه تأثیراتی در آینده من دارد. وجود مقولاتی مانند مرگ، آخرت و خلود چگونه است. لذا بشر به هادی نیاز دارد. وجود حجت و هدایت برای انسان ضروری و حتمی است و این متجسد به حضرت صاحب الزمان (عج) است؛ یعنی تطبیق این ضرورت عقلی و وجود الحجه، ضرورت وجود «امام هاد للانسان» تطبیق اش نیست مگر برای شخص حضرت حجت (عج).

س- روایاتی داریم كه هركس دعای عهد امام زمان (عج) را 40 شبانه روز مرتب بخواند در زمان ظهور حضرت زنده خواهد شد این زنده شدن به چه كیفیت است؟ و آیا منظور همان رجعت است؟ یا قبل از رجعت این موضوع محقق خواهدشد؟

ج- یعنی دعای عهد، این ورد توسل به خداوند تبارك و تعالی و اهل بیت و ائمه علیهم السلام- تأثیرش مشروط به این است كه زمینه اش محقق باشد. اینكه بعضی از فجار و اهل طغیان این دعا را بخوانند قطعا چنین نتیجه ای نخواهند گرفت. انصار حضرت (عج) در روایات ما 313 نفرند. این ها وزرای درجه اول هستند؛ ولی غیر از این ها «لا یخرج من المكه حتی یتم له العهد و هی عشره آلاف و غیره.» یارانی كه مقرب نسبی هستند به حضرت غیر از این 313 نفرند. مثلا 50 هزار نفر، بعضی از این ها از قبرهایشان زنده می شوند. شاید بعضی از اعمال اثری داشته باشد. ما روایت داریم كه مالك اشتر و... در وقت ظهور حضرت مبعوث می شوند و از یاران حضرت می شوند. این غیر از رجعت است.

 

والسلام علیكم ورحمه الله وبركاته




سایت بزرگ ستاره زرین
درباره وبلاگ
به نام خدا
با سلام
ورود شما را به این وبلاگ خوش آمد عرض می كنم . امیدوارم مطالب این وبلاگ مورد استفاده ی شما قرار گیرد . من با تبادل لینک موافقم در صورت تمایل منو لینک کنید بعد خبرم کنید تا منم شما رو لینک کنم در ضمن نظر فراموش نشه .
السلام علیک یا ابا صالح المهدی (عج)
*گفتم که خدا مرا حیاتی بفرست طوفان زده ام مرا نجاتی بفرست
فرمود که با زمزمه یا مهدی نذر گل نرگس صلواتی بفرست*
التماس دعا
موضوعات
آخرین مطالب
نظر سنجی
نظر شما در مورد مطالب وبلاگ چیست ؟




نویسندگان
آرشیو مطالب
پیوند ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :



تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به سعید غلامی می باشد.